دلایل عفونت ادراری زنان
نوشته شده توسط : امیر اصغری

دلایل عفونت ادراری زنان جلوگیری و درمان زمانی رخ می دهد که یک عفونت به نام یو تی آی در دستگاه ادراری به وجود می آید مجاری ادراری و مثانه را تحت تاثیر قرار می دهد علائمی که در شما بروز می کند از جمله سوزش ادرار وداشتن ادراری به صورت کدر رنگ و در صورت عفونت شدید با تب همراه می شود و فرد دچار تکرر ادرار شده و دفع ادرار همراه با سوزش می باشد و در هنگام دفع ، ادرار به صورت کامل تخلیه نشده و علت آن همان التهابی است که منشا آن همین عفونت یو تی آی است.

این نوع بیماری عفونی ممکن است برای هر شخصی ائم از زن ، مرد ، کوچک و بزرگ رخ دهد می‌توان گفت این بیماری در زنان شایع تر از بقیه بوده و بیشتر به آن مبتلا می‌شوند و علت آن هم کوتاهی لوله ادراری است که از مثانه خارج می شود. باکتریها در اندام تحتانی خانم ها راحت‌تر به مجاری ادراری و مثانه و واژن وارد می شوند و چون دهانه مجرای ادراری زنان به مقعد نزدیکتر بوده جایی که باکتری های بیشتری وجود دارد و نداشتن و رعایت نکردن بهداشت فردی می تواند به بروز این بیماری دامن بزند.

عوامل ایجاد کننده این عفونت ادراری یو تی آی هست علاوه بر این عوامل دیگری در ایجاد خطر ابتلا به این عفونت نقش دارد و همچنین خطر ابتلا به این بیماری خانم های باردار را تهدید می کند و در خانم های مسن به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی و همچنین یائسگی آن ها اتفاق می افتد.

دلایل عفونت ادراری زنان

چندی از دلایل عفونت ادراری زنان

 

بیشتر بخوانید و لذت ببرید | تناسب اندام بعد از زایمان

عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری زنان ؟

این بیماری اگر در روزهای اول و به محض تشخیص مداوا نشود می تواند شرایط سخت تری برای شما ایجاد کرده و روند درمان را کند تر کند و دیرتر بهبود یابید. در زیر به چند عامل ایجاد کننده عفونت ادراری زنان اشاره خواهیم کرد و همچنین روش های جلوگیری از عفونت ادراری زنان و درمان آن را شرح خواهیم داد.

  •  یائسگی زنان
  • استفاده از سوند
  • شرکای جنسی جدید
  • فعالیت جنسی مکرر
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • نخوردن مایعات کافی
  • رعایت نکردن بهداشت فردی
  • ناهنجاری های دستگاه ادراری
  • انسداد دستگاه ادراری و سنگ کلیه
 

صفحه اینستاگرام هرزمان را دنبال کنید | بازدید از صفحه

روشهایی برای جلوگیری از عفونت ادراری :

در اینجا برای شما عزیزان چند روش موثر برای جلوگیری از عفونت اداری در بانوان مطرح میکنیم تا شما عزیزان از این بیماری تا حد امکان دور باشید و زندگی سالمی داشته باشید.

روش های پیشگیری از عفونت ادراری بانوان

از جلو به عقب پا کردن :

روشهایی وجود دارند که می‌توانند خانم ها را از خطر ابتلا به عفونت های ادراری دور کند خانم ها می توانند در هنگام استفاده از پد برای خشک کردن از جلو به عقب پاک کنند این عادت باعث می شود که باکتری ها از مقعد به سمت دهانه مجاری ادراری نروند و احتمال شیوع  این خطر کاهش یابد. در مواقعی که شخص به  اسهال مبتلا شده است انجام این کار اهمیت بیشتری پیدا می کند داشتن اسهال کنترل حرکات روده را دشوار کرده و احتمال شیوع عفونت مجرای ادراری را بیشتر خواهد کرد.

این مسئله یکی از مهم ترین دلایل عفونت ادراری زنان میباشد که بیشتر مراجعه کنندگان به همین دلیل دچار مشکلات عفونتی شده اند.

خوردن مایعات فراوان :

خوردن مایعات زیاد در طول روز باعث دفع بیشتر باکتری از مجاری ادراری شده و در بهبود یافتن شما کمک شایانی می کند خوردن مایعات فراوان بین ۶ الی ۸ لیوان در طول روز الزامی بوده و آب این مایه حیاتی بهترین  انتخاب برای فرد بیمار است.

اگر خوردن آب زیاد برای شما دشوار است می توانید از دیگر نوشیدنی ها مثل چای سبز ، آب گازدار  ،شیر ، آب میوه و میوه و سبزیجات که میزان قابل توجهی آب دارند استفاده کنید در عین حال از فوائد فراوان آنها هم بهره مند شوید.

خوردن این نوشیدنی ها به همراه میوه و سبزیجات تازه برای دریافت آب مورد نیاز بدن برای شما علاوه بر این می تواند مقدار قابل توجهی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را به بدن رسانده  که این خود باعث بالا بردن ایمنی بدن شده و شما را به بهبودی نزدیکتر خواهد کرد. تا جایی که امکان دارد از خوردن الکل و نوشیدنی های کافئین دار که منجر به تحریک مثانه می شود اجتناب کنید.

پرهیز از نگه داشتن ادرار :

مطالعات نشان داده که کسانی که دفع ادرار دارند ولی ادرار خود را نگه می دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند.
این امر باعث رشد باکتری در مثانه شده و توصیه می شود که در هنگام دفع ادرار مثانه به طور کامل تخلیه شود این امر در دوران بارداری خیلی حائز اهمیت بوده چرا که بارداری خانم‌ها را بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار می‌دهد و نگه داشتن ادرار خود خطر است.

نگه داشتن ادرار بیش از حد خود یکی از مهمترین دلایل عفونت ادراری زنان میباشد که میتوانید به راحتی این مشکل را به سر وقت تخله کردن مثانه حل کنید که کار به درمان و دارو نرسد همیشه مثالی هست کا میگوید پیشگیری بهتر از درمان است. پس شما عزیزان هم سعی کنید تا با رعایت نکات بهداشتی به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنید.

ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی :

فعالیت جنسی خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان را افزایش می دهد و علت آن این است که باکتری ها در حین رابطه جنسی به راحتی وارد مجاری ادراری می شوند پس برای پیشگیری از این خطر یا کاهش ابتلا به عفونت ادراری قبل از داشتن یک رابطه جنسی و بلافاصله بعد از آن ادرار خود را تخلیه کنیم.

با این عمل باکتری هایی که منجر به عفونت ادراری می شوند را از بین می‌بریم و همچنین شستن دستگاه تناسلی به آرامی قبل از داشتن یک رابطه جنسی محل  را تمیز نگه داشته و احتمال انتشار باکتری را کاهش داده اید اهمیت بهداشت فردی نقش مهمی در سلامت شما خواهد داشت.

به کار نبردن محصولات معطر : 

به طور طبیعی واژن بیش از ۵۰ میکروب دارد بسیاری از آن ها نوعی باکتری به نام لاکتوباسیل هستند که نقش این باکتری ها در سالم نگهداشتن واژن میباشد.

PH موجود در محصولات معطر این تعادل را بر هم زده و باعث رشد باکتری های مضر می شوند و این موضوع می‌تواند باعث عفونت ادراری و واژینوز باکتریایی و عفونت های قارچی شوند.

روغن های معطر ، حمام صابون ها ، حمام های حباب دار ، پودرهای معطر ، اسپری های خوشبو کننده اینها می تواند ناحیه تناسلی را تحریک کرده و باعث عدم تعادل در حفظ باکتری های واژن شوند.

مصرف آنتی بیوتیک ها :

در صورتی که به عفونت ادراری مبتلا شده اید باید به پزشک مراجعه کرده  و پزشک شما مقداری آنتی بیوتیک تجویز می کند که به صورت روزانه باید مورد مصرف قرار دهید و شما عزیزان باید دوره درمان را کامل کنید.

در کنار مصرف دارو خوردن آب و مایعات فراوان فراموش نشود خوردن آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی مقاومت بدن شما را در مقابل دارو بالا برده و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود.

مصرف قره قاط :

مصرف قره قاط یک درمان به روش سنتی و خانگی و بی ضرر بوده و برای جلوگیری از عفونت ادراری موثر می باشد ویتامین C موجود در قره قاط باعث افزایش اسیدیته ادرار میشود و از رشد بیش از حد باکتری های بدن جلوگیری می کند. مصرف قره قاط یک درمان بی خطر بوده و در برخی موارد پاسخگو بوده و در برخی موارد مشابه موثر نبواقع نشده است ویتامین C موجود در قره قاط حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که خود می تواند باکتری های بد و مضر را از بین ببرد.

مصرف سبزیجات تازه :

یکی دیگر از ساده ترین و ارزان ترین راه ها برای پیشگیری از عفونت ادراری در بانوان مصرف منظم سبزی جات تازه ، میوه ها و دمنوش های گیاهی میباشد. از سبزیجات کرفس و سیر یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی وجود دارد که کمک بسیاری به دفع اسیداوریک میکند و میتواند مجاری ادراری شما را تمیز کند. از میوه جات و آب میوه های طبیعی میتوان گفت که آب زرشک طبیعی ، بلوبری ، آب زغال اخته و سیب تازه میتواند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا از عفونت مجاری ادراری چه در آقایان و بانوان باشد.

و از دمنوش ها چای برگ قاصدک میتواند به پاک سازی سیستم ادراری شما کمک شایانی کند چای برگ قاصدک به دلیل وجود دیورتیک طبیعی که دارد میتواند بهترین دمنوش برای شما عزیزان باشد. شاید اسم چای برگ قاصدک برای شما کمی غریبه باشد ولی تقریبا در تمامی عطاری ها وجود دارد.

دلایل عفونت ادراری زنان

 

بیشتر بخوانید و لذت ببرید | چرا خانم ها به خواب بیشتر نیاز دارند

راه های درمان عفونت ادراری کدامند ؟

اگر به عفونت ادراری مشکوک هستید باید به پزشک معالج خود مراجعه نموده و در مورد بهترین راه برای درمان با پزشکتان مشورت کنید آنتی بیوتیک ها ممکن است همیشه برای درمان عفونت های ادراری ضروری نباشند.

اما برای هرگونه عفونت یا مشکوک بودن به آن شما نیازمند به مراقبتهای پزشکی بوده و این امر باعث کاهش خطر ابتلا عفونت شدید و سخت تر می شود.

 هشدار خطرات آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری :

  • سردرد
  • اسهال
  • بثورات جلدی
  •  تهوع و استفراغ
  • آزمایشات عملکرد غیر طبیعی کبد
  • از بین بردن باکتری های مفید واژینال

نتیجه گیری :

تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به خطر عفونت های ادراری هستند رعایت بهداشت فردی ، تغذیه سالم ، نداشتن استرس ، بالابردن سطح ایمنی بدن ، خوردن میوه جات و سبزیجات تازه کمک زیادی در داشتن بدنی سالم و کمتر دچار شدن به عفونت ادراری می باشد. در صورت بروز علائمی مانند سوزش و تکرر ادرار و تب باید سریع به پزشک مراجعه نموده و با انجام آزمایشات مربوطه با مشورت پزشک و تجویز دارو اقدام به درمان نمایید و از هر گونه خود درمانی و خوردن داروها و آنتی بیوتیک بدون نظر پزشک پرهیز کنید.

شما عزیزان در این مطلب خواندید که دلایل عفونت ادراری زنان چیست و چگونه میتوانید از مبتلا شدن به عفونت جلوگیری کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

امید به سلامتی شما عزیزان

از اینکه با وب سایت هرزمان را دنبال می کنید سپاسگذاریم.

 

این مطلب از بروز ترین مقالات روز دنیا برای شما عزیزان تهیه شده و فقط جنبه آموزشی دارد. به شما عزیزان پیشنهاد میکنم که اگر دچار مشکل در مجاری اداری خود شده‌اید حتما بهپزشک معالج خود مراجعه کنید و از این مطلب برای درمان استفاده نکنید.





:: برچسب‌ها: دلایل عفونت ادراری زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: